سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوهستان دیار عالمان
در این وبلاگ قصد دارم ضمن معرفی روستای عالم پرور کوهستان،در حد توان پیرامون موضوعات گوناگون دینی،مطالبی عرض کنم. 
قالب وبلاگ

روز بیست و پنجم ذیقعده، هم‏زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. در شب این روز نیز بر اساس روایتی از امام هشتم علیه‏ السلام حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهماالسلام به دنیا آمده‏ اند. همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده است. نیز روز دحوالارض، جزء چهار روز معروفی است که روزه آن پاداش فراوان داشته و ثواب هفتاد سال روزه گرفتن دارد .خداوند در آیه 30 سوره مبارکه «نازعات» می‌فرماید: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»، «پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد»، بر اساس نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحیها» در این آیه، همان دحوالارض است.

 

25 ذی القعده روز دحوالارض


معنای دحوالارض 

"دَحو" به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلی‏اش تفسیر کرده ‏اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‏های حاصل از باران‏های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب‏ها، به تدریج در گودال‏های زمین جای گرفتند و خشکی‏ها از زیر آب سر برآوردند و  روز به روز گسترده ‏تر شدند. از طرف دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی ها و بلندی‏ ها یا شیب‏های تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران‏های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‏ ها گستردند. اندک اندک زمین‏هایِ مسطح و قابل استفاده  برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد. مجموع این گسترده شدن، دَحو الارض نام‏گذاری می‏شود .


برنامه ‏های معنوی و اعمال مخصوص شب و روز دحو الارض

زمین، گاهواره زندگی انسان و تمام موجوداتِ زنده است، که با تمام کوه‏ها، دریاها، درّه‏ها، جنگل‏ها، چشمه‏ ها، رودخانه ‏ها، معادن و منابع گران‏بهایش، نشانه ‏ای از نشانه‏ های آفریدگار به شمار می‏ آید که آن را گسترانیده است. روز  دحوالارض روز گسترش زمین روز بسیار مبارکی است و آداب و اعمال ویژه ‏ای دارد؛ از   جمله :

1- روزه .این روز یکی از آن چهار روزی است که در سال به فضیلت روزه ممتاز است  و در روایتی روزه اش مثل هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره  هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود و از برای روزه دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کنند و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است.


2- احیا و شب‏زنده‏ داری شب دحوالارض که برابر با یکسال عبادت است.


3- ذکر و دعا.


4- انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن.

آن دو رکعت است در وقت چاشت در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند:« یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ ».




[ سه شنبه 91/7/18 ] [ 4:37 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بنده سید زین العابدین رشید کوهستانی،اهل روستای کوهستان از توابع شهرستان بهشهر هستم. از سال 1374 وارد حوزه علمیه شدم وپس از طی تحصیلات مقطع مقدمات و سطح در حوزه علیمه فیضیه مازندران بابل،در سال 1382 وارد حوزه علیمه قم شدم و در کنار تحصیل در فقه و اصول و شرکت در درس خارج فقه و اصول مراجع بزرگوار آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی،در رشته تخصصی تاریخ اسلام و تشیع در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصل گردیده ام.
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 197248