سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوهستان دیار عالمان
در این وبلاگ قصد دارم ضمن معرفی روستای عالم پرور کوهستان،در حد توان پیرامون موضوعات گوناگون دینی،مطالبی عرض کنم. 
قالب وبلاگ

ابو حمزه ثمالی از یکی از امامین همامین ، امام محمّد باقر یا امام جعفر صادق عیهما السّلام ، روایت کرده است که : امیرالمؤ منین علیه السّلام روزی خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامیک از آیات کلام اللّه مجید نزد شما امیدوار کننده ترین آیات است ؟
 بعضی گفتند آیه :
ان اللّه لا یغفر ان یشرک به و یغفر مادون ذلک لمن یشاء... همانا خداوند مشرک را نمی آمرزد و می آمرزد پایین تر از شرک را برای کسی که بخواهد... حضرت فرمود: نیکو آیه ای است ، اما امیدوار کننده ترین آیات برای غفران و آمرزش معاصی نیست .
 
عده ای دیگر گفتند آیه :
و من یعمل سوء او یظلم نفسه ثم یستغفر اللّه یجداللّه غفورا رحیما. و کسی که به کاری زشت بپردازد یا ستم بر خویشتن کند و سپس از خدا آمرزش خواهد، بیابد خداوند را آمرزنده مهربان . حضرت فرمود: نیکو آیه ای است ، امّا آیه مورد نظر نیست .

 بعضی دیگر گفتند آیه قل یا عبادی الّذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمه اللّه انّ اللّه یغفر الذنوب جمیعا... بگو ای بندگانم که با گناه به نفس خود اسراف می ورزید. از رحمت خدا ماءیوس نباشید، چون خداوند جمیع گناهان را می آمرزد.... حضرت فرمود: نیکو آیه ای است ، امّا آیه مورد نظر نیست . 

بعضی دیگر گفتند آیه :
والّذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکرو اللّه فاستغفروالذنوبهم ... تقواپیشگان آنهایند که هر گاه کار ناشایستی از ایشان سر زند یا ظلمی به خویش کنند، خدا را به یاد آورند و از گناه خود استغفار نمایند... حضرت فرمود: نیکو آیه ای است ، اما آیه مورد نظر نیست . آیا آیه دیگری نمی دانید که به نظر شما امیدوار کننده ترین آیات قرآن باشد؟ اصحاب عرض کردند: نه امیرالمؤ منین ، به خدا سوگند چیزی در نزد ما نیست که بخوانیم .

 امام فرمود: از حبیبم رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: امیدوار کننده ترین آیه در قرآن این آیه شریفه است : و اقم الصّلواه طرفی النّهار و زلفا من اللّیل ... و بپای دار نماز را هر دو سر روز و پاره هایی از شب ...

 سپس پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: یا علی ، به خدایی که مرا بشیر و نذیر قرار داد و مبعوث به رسالت گردانید، اگر یکی از شما به وضو قیام کند، گناهان و معاصی او از اعضای بدنش فرو می ریزد تا وقتی که با صورت و قلب خود متوجّه قبله شود، از قبله و نمازش بر نگردد مگر آنکه جمیع گناهان او بریزد و هیچ گناهی بر صحیفه عملش باقی نماند همچون روزی که از مادر متولد شده باشد و هرگاه ما بین دو نماز گناهی از او صادر شده باشد با خواندن نماز آمرزیده شود و از گناهان پاک گردد. آنگاه پیامبر نمازهای پنجگانه را که موجب آمرزش هستند، شماره کرد و فرمود: یا علی ، بدان که منزلت نمازهای پنجگانه برای امّت من مانند نهری است که بر در خانه یکی از شما باشد. اگر شخصی بدنش چرکین باشد و هر روز پنج بار در آن نهر شستشو کند آیا چیزی از آن چرکها باقی خواهد ماند؟ سوگند به خدا، نمازهای پنجگانه برای امّتم چنین است که تمام گناهانشان را پاک می کند و تیرگی قلبشان را می برد.

چهل داستان درباره نماز و نمازگزاران / یدالله بهتاش



[ شنبه 91/12/19 ] [ 12:2 صبح ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

اخلاق

 

آیا فضایل و رذایل ـ که مسائل مورد نظر در اخلاق اند ـ فطری انسان است یا این که تابع افکار اجتماعی و فردی و خیر و مصلحت اجتماعی و فردی هست؟

 

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 91/12/7 ] [ 11:14 صبح ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

امام حسن عسکری(ع)


[ سه شنبه 91/12/1 ] [ 6:0 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، نوری‌همدانی و علوی گرگانی نظر خود را در خصوص راه‌اندازی سرویس مکالمه تصویری در نسل سوم اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در این خصوص بیان کرده است: به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشاء مفاسد جدیدی در جامعه ما که متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و با توجه به این که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکت‌های خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند.

سرویس مکالمه تصویری رایتل مفاسد بسیاری را بدنبال دارد
آیت‌الله جعفر سبحانی نیز با اعلام نظر خود، قرار گرفتن چنین سرویسی بر روی گوشی‌های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر را دارای مفاسد زیادی بیان و تصریح کرده است: باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی را در اختیار مردم قرار دهد و فوائد جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است.

رایتل عفت عمومی را مورد تهدید قرار می‌دهد
آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که «امکان از هم گسستن اساس خانواده‌ها نیز هست» اظهار کرده است: با توجه به اینکه مفاسد این کار بسیار زیاد است؛ عفت عمومی را مورد تهدید قرار می‌دهد و بنابراین اقدام به انجام آن جایز نیست.

نسل سوم اپراتور تلفن همراه "رایتل" با آموزه‌های دینی در تضاد است
آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی، در این خصوص تصریح کرده است: نظر به اینکه نسل سوم اپراتور تلفن‌های همراه با آموزه‌های دینی در تضاد است و می‌تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشه‌دار و خانواده‌ها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد و لذا نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی به صلاح نیست.

این مرجع تقلید ادامه داده است: هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است و البته لازم به ذکر است که ما درصدد تخطئه اصل فن‌آوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی را می‌تواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه از جهت سیاسی و دینی داشته باشد و تهدید کننده بنیان خانواده است، راه اندازی این اپراتور را جایز نمی‌دانم.

[ یکشنبه 91/11/22 ] [ 4:44 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]



1. در قرآن شریف، خانواده محبوب‌ترین بنیاد اجتماعی معرفی گشته است. برای آن که از ارزش و قداست این بنیان محبوب پابرجا و محفوظ بماند، خدای متعال برای هر یک از اعضای خانواده، تکلیف، وظایف و حقوقی[1] تعیین کرده است که رعایت آن‌ها، موجب دستیابی خانواده به آرامش و آسایش، خواهد شد.   ادامه مطلب...
[ سه شنبه 91/11/17 ] [ 12:6 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

 

صلوات

 

پدر و مادر و محیط خانواده قبل ازمحیط اجتماعی درشکل‌گیری افکار وشخصیت فرزندان نقش ایفا می‌کنند.پیامبراسلام خروج ازمدارفطرت را سهل‌نگاری والدین و نامساعد بودن محیط خانه می‌داند .

وقال صلَّى اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ: کل مولود یولد عَلَى الفطرة، فأبواه یهودانه أو ینصرانه؛ «هرمولودی با فطرت،متولد می‌شود مگرآنکه پدرومادر،او رابه آئین یهودیت ونصرانیت بارآورند.


درتعالیم اسلامی همسر به عنوان یکی از ارکان مهم و بنیادین درقوام خانواده به شمارمی رود .لذا در برنامه‌های تربیتی اسلام برای خانواده مشاهده می‌شود که همسر درسه بخش حقوق، اخلاق و مسئولیت‌ها مورد توجه واهتمام ویژه قرار گرفته و است.


قرآن: معاشرت شایسته با همسر: قال الله تعالى: وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ [النساء:19]؛ و با آن‌ها به نیکى معاشرت کنید.


سنت: قال رسول‌الله(ص): خیرکم، خیرکم لنسائه و انا خیرکم لنسائی » سیره ابن عساکر، ج 4، ص71 . ؛ بهترین شما شخصی است که با همسرش خوش‌رفتارتر باشد و من از تمامی شما نسبت به همسرانم خوش رفتارترم.


رسول خدا(ص) خدمات ارزنده حضرت خدیجه (س) راهرگز فراموش نکرده و همواره از ایشان به احترام یاد می‌کردند و فضائل‌شان را بر زبان می‌راندند، بطوریکه مکررمی‌فرمود: بخدا قسم پروردگارعالم بهتر ازخدیجه را به من نصیب نفرمود.


نهاد خانواده در رأس برنامه‌ریزی پیامبر؛ امام حسین علیه السلام می‌فرماید: «سالت ابی عن مدخل رسول الله صلی الله علیه و آله، فقال: کان دخوله فی نفسه ماذونا فی ذلک، فاذا آوی الی منزله جزا دخوله ثلاثه اجزا، جزء الله و جزء الاهله و جزء النفسه. ثم جزء جزئه بینه و بین الناس فیرد ذلک بالخاصة علی العامة ولا یدخر عنهم عنه شیئا... مختصر الشمائل المحمدیه»،؛ «از پدرم در مورد امور رسول خدا صلی الله علیه و آله در داخل خانه سوال کردم، فرمودند: وقتی به خانه‌اش می‌رفت، اوقاتش را سه قسمت می‌کرد: یک قسمت برای خدا، و یک قسمت برای خانواده‌اش، و یک قسمت برای خودش، آن‌گاه قسمت خودش را نیز میان خود و مردم تقسیم می‌کرد و آن را برای بستگان و بزرگان صحابه (که در منزلش به خدمت او می‌رسیدند) قرار می‌داد و ذره‌ای از امکانات خود را از آنان دریغ نمی‌نمود (بلکه آن چه امکان داشت در حقشان انجام می‌داد.)»


با بررسی سیره خانوادگی پیامبر اسلام (ص) به نکات بسیار مهمی در رفتار وسلوک با خانواده برخورد می‌کنیم که دربردارنده یک ارتباط انسانی ، مهرآمیز، ثمربخش درخانواده است.

ده اصل ارزشمند در سیره خانوادگی پیامبر اسلام:


1) اهتمام به رشد علمی و شناختی همسر


2) توجه به حضور همسر در عرصه اجتماعی


3) رعایت انصاف و عدالت نسبت به همسر


4) دوست‌داشتن همسر و اظهارعلاقه به وی


5) همکاری در تربیت فرزندان و مساعدت در امور مربوط به همسر


6) بردبارى و تحمل در برابر مشکلات خانواده


7) صداقت ویکرنگی با همسر


8) سخاوت و گشاده‌دستی و تقدیم هدیه به همسر


9) عفو وگذشت در مقابل لغزش‌ها


10) تشکر و قدردانی نسبت به زحمات همسر


 


[ دوشنبه 91/11/9 ] [ 11:22 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

کوهستان

 

کوهستان

 

کوهستان


[ چهارشنبه 91/10/27 ] [ 7:45 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

 

صله رحم

 

«صله» در لغت به معنای احسان و دوستی آمده است و مراد از «رَحِم» خویشاوندان و بستگان می باشد.[1] در اصطلاح، صله رحم محبت و سلوک داشتن با خویشان و نزدیکان است.[2] 

در شرع مقدّس اسلام و آیات و روایات، معنای خاصی برای رحم ذکر نشده است. از اینجا می فهمیم که این کلمه نیز مانند سایر کلمات، حمل بر معنای عرفی متداول می شود. 

شاید رحم به معنای خویشاوندانی باشد که از طرف پدر و مادر و نیز فرزندان به یکدیگر وابسته باشند، هر چند که این وابستگی به چند واسطه باشد.

عروة بن یزید از امام صادق ـ علیه السلام ـ درباره تفسیر آیه «وَ الذینَ یَصلونَ ما اَمرَ اللهُ بهِ اَن یُوصلَ»[3] پرسید. آن حضرت پاسخ داد: 

مراد از کسانی که خداوند پیوستن به آنان را فرمان داده، خویشاوندان توست.[4] 

بنابراین، صله رحم، پیوند با تمام خویشان می باشد، بدیهی است که خویشاوند هر قدر به انسان نزدیک تر باشد. وظیفه او در حفظ پیوند، شدیدتر و لازم تر است.    ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/10/19 ] [ 10:53 صبح ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

 

فرهنگ اسلام، فرهنگ پاکیزه پروری و حلال خوری است. دقت در آیات و روایات ما را بر آن می دارد که در نوع و راه کسب اموالی که در طلب آنها شب و روز در تلاشیم دقت و تامل ویژه ای کنیم تا مبادا آنچه به دست می آوریم مصداق مال یا همان لقمه حرامی باشد که عتاب و عقاب ویژه ای را به خود اختصاص داده است. آنچه در ادامه می آید نمونه ای از آیات و روایاتی است که ما را به دقت در کسب حلال و جدیت در پرهیز از کسب حرام، ترغیب و تشویق و گاهی هم تهدید می کنند.

 

غذای حرام 


دقت کن! ببین حلال است یا حرام؟

در آیه 24 سوره عبس می خوانیم: «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ»؛ پس انسان باید با دقت در خوراکش نظر کند.

 

برخی از مفسران معتقدند که منظور از نگاه کردن به مواد غذایى، این است که انسان هنگامى که بر سر سفره مى‏نشیند دقیقا بنگرد این غذایی که در پیش روی اوست؛ خودش یا دیگری از چه راهى تهیه کرده است؟ حلال یا حرام؟ مشروع یا نامشروع؟(1)

  ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/10/17 ] [ 11:32 صبح ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

باقرزاده


به گزارش رجانیوز، سردارسید محمد باقرزاده، مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور فرهنگ دفاعی و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس صبح امروز در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی در گفت‌وگو با رسا گفت: با تعریف یک خاطره رسا می‌توان خیلی از مسایل پیرامون ایشان را روشن ساخت البته در ابعاد شخصیتی آن مرحوم بحث زیاد است و فرصتی مناسب طلب می‌کند.
 

 
وی افزود: در مقطعی از زمان احساس کردم که عملی خلاف شرع قرار است در سطوح بالا تصمیم‌گیری و اجرا شود لذا احساس وظیفه کردم که باید مقابل این عمل و تصمیم ایستاد.
 
سردار باقرزاده گفت: جهت کسب راهنمایی در این زمینه به خدمت حاج آقا مجتبی تهرانی رسیدم و عرض کردم چنین تصمیمی در حال برنامه‌ریزی است و بنابر اجرای آن است،برای مقابله با آن چه باید کرد؟ حاج آقامجتبی ‌تهرانی به بنده گفت شما زیرک باشید و به آن افراد بگویید که اگر راستگو هستند، این طرح را خدمت حضرت آقا (رهبر معظم انقلاب) برسانند و اگر ایشان این طرح را تصویب کردند، شما آن را اجرا کنید.
 
سردار باقرزاده در پایان ذکر خاطره ابراز داشت: حاج آقا مجتبی تهرانی به بنده گفت هر دستوری که رهبر ‌معظم انقلاب فرمودند، عمل کنید چراکه ایشان علمدار و جلودار هستند و همه باید پشت سر این رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی حرکت کنند، البته این مسئله به عرض مقام معظم رهبری رسید و ایشان آن کار را تایید نفرمودند و آن‌ عمل خلاف شرع هم انجام نشد.
 


[ پنج شنبه 91/10/14 ] [ 4:23 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
   1   2      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بنده سید زین العابدین رشید کوهستانی،اهل روستای کوهستان از توابع شهرستان بهشهر هستم. از سال 1374 وارد حوزه علمیه شدم وپس از طی تحصیلات مقطع مقدمات و سطح در حوزه علیمه فیضیه مازندران بابل،در سال 1382 وارد حوزه علیمه قم شدم و در کنار تحصیل در فقه و اصول و شرکت در درس خارج فقه و اصول مراجع بزرگوار آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی،در رشته تخصصی تاریخ اسلام و تشیع در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصل گردیده ام.
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 43
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدها: 197360