سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوهستان دیار عالمان
در این وبلاگ قصد دارم ضمن معرفی روستای عالم پرور کوهستان،در حد توان پیرامون موضوعات گوناگون دینی،مطالبی عرض کنم. 
قالب وبلاگ

السلام علیک یا حسین بن علی(ع)

 

شک نیست که قیام و نهضت حسینی ( در تاریخ اسلام و جهان نمونه و بی بدیل است. به گفتة شهید مطهری"ره" "در جهان یک شخصیت حماسی مانند شخصیت حسین بن علی(ع) از نظر شدت حماسی و از نظر علوّ ارتفاع حماسی یعنی جنبه های انسانی نه جنبة قومی و ملّی پیدا نخواهید کرد، حسین(ع) سرود انسانیت است بهمین دلیل نظیر ندارد... .
شما در دنیا حماسه ای مانند حماسه حسین بن علی(ع) پیدا نخواهید کرد چه از نظر قدرت و قوّت حماسه و چه از جنبة علوّ و ارتفاع و انسانی بودن این حماسه... . "(1)

لذا بررسی خصوصیّت و خصلت های هر یک از گروههای درگیر در این واقعه، هدفی که هر کدام دنبال می کردند و نحوة دستیابی به آن، راز ماندگاری حادثه کربلا را آشکار خواهد کرد.

 

در واقعة کربلا یک طرف یزید و عمّال و سرکردگان و سپاهیان او قرار دارند که هر کدام به نحوی اسیر شهوات و هواهای نفسانی هستند، یزید در گستاخی و بی پروایی و اهانت نسبت به مقدّسات کار را به جایی می رساند که در ملاء عام شرب خمر می‌کند و از انجام کارهای خلاف شرع ابایی ندارد و تعرضات و فسادهای جنسی را به طور واضح انجام می هد، علیه قرآن سخن می‌گوید و علناًَ در ردّ دین و خلاف قرآن شعر می سراید. عمّال و کارگزاران فاسدش نیز از هر گونه ظلم وستم به مردم ابایی ندارند. در نتیجه اهدافی که او و عمّاش دنبال می کنند ایجاد فساد در جامعه و به انحراف کشاندن و در نهایت نابودی دین خداست.
در طرف دیگر امام حسین(ع) و خاندان و اصحاب بزرگوارش قرار دارند که آنان نیز به میزان خلوص و تقرّبشان به پیشگاه الهی، اسوه و نمونه هایی بی نظیر از حیث مردانگی و انسانیّت، استقامت و شجاعت، عدالت و تقوی، ایثار و عبودیت و تسلیم به درگاه الهی در تاریخ بشریتند. از اینرو هدفی که در پیش رو دارند، مبارزه با ظلم و فساد و کجروی و کم اندیشی مذهبی و دینی و برقراری قسط و عدل و اصلاح دین و امّت از بدعتهای غلط است. بدین جهت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع) در شب عاشورا یاران خویش را مدح و ستایش می کند و می فرماید : "انی لا اعلم اصحاباً اَوفی ولا خیراً من اصحابی" من یارانی در جهان بهتر از یاران خود سراغ ندارم. یعنی من شما را بر یاران بدر که یاران پیامبر بودند و بر یاران پدرم علی(ع) و بر یارانی که قرآن(آل عمران / آیه 146) برای انبیاء ذکر می کند ترجیح می دهم.

و هم از اینروست که آنان را مورد خطاب قرار می دهد و می فرماید : "مرحبا، مرحبا به گروه قهرمانان." امام و اصحابش در نهایت درجه توکل و ایمان به خدا قرار دارند. هنگامی که عمال اموی خواستند از امام بزور برای یزید بیعت بگیرند، فرمودند : "به خدا سوگند، نه دست ذلّت به آنان می دهم و نه چون بردگان تسلیم حکومت آنان می شوم." آن زمانی که امام(ع) از عهد شکنی کوفیان آگاه گشت، فرمودند : "تکیه گاهم خداست او مرا از شما بی نیاز می‌کند." او و یارانش هرگز در حمله به دشمن پیشی نگرفتند و هرگز برای رسیدن به هدف به مکر و نیرنگ، آنگونه که شیوه لشکریان یزید بود متوسل نگشتند. در میدان جنگ اشعار و رجزهای او و یارانش همه بازتابی از ایمان و اعتقاد راستین و قلبی آنان به خداوند رحمان بود. امام در سختیهای جنگ پیوسته ذکر ‹ لا حول و لا قوة الا باالله› بر زبان دارد. به هنگام حمله به صفوف دشمن این رجز را می خواند که مرگ بهتر از ننگ و ننگ بهتر از دخول در آتش دوزخ است. زمانی که از شدت جراحت پیکر مبارک و مطهرش بر زمین می افتد نسبت به تصمیم دشمن در حمله به خیام حرم و فرزندانش بر می آشوبد و می‌فرماید : "اگر دین ندارید و از روز رستاخیز نمی هراسید لا اقل آزاده باشید... " و نیز در واپسین لحظات زندگی خویش فرمود : "خداوندا راضیم به قضای تو، معبودی جز تو نیست، ای فریاد رسِ فریاد خواهان ... "

بنابراین امام (ع) در تمام لحظات قیام تا شهادت در پی اطلاع رسانی دقیق از حقایق دینی و اخلاقی و شناساندن اسلام واقعی و دادن درس زندگی است ولو به دشمنان.

حادثه عاشورا از یک سو بیدارگر وجدانها و برانگیزندة انسانها برای مبارزه با ستم و زور بود و از سویی رسوا کنندة حکام جابر و ضدّ‌ دین. مظلومان و ستمدیدگان از این حماسه درس و پیام گرفتند که در برابر ظالمان چگونه باشند و زورگویان نیز از مطرح بودن عاشورا و پیامهای آن همواره در وحشت و هراس بودند. لذا تأکید ائمه( در زنده نگهداشتن یاد وخاطرة عاشورای حسینی و عزاداری برای شهدای کربلا خود حربه ای بود برای مقابله با سیاست ظلم یزیدی وسکوت در برابر حُکام جور.
از اینروست که در طول تاریخ قیام حسین(ع) و یاران بزرگوارش سرلوحه قیام های آزادی بخش گشت. از قیام توابین و مبارزات طولانی بنی هاشم و بنی الحسن(ع) گرفته تا نهضت بنی عباس و حتی آنچه در زمان ما اتفاق افتاد ـ انقلاب اسلامی ـ همه به برکت خون پاک حسین(ع) و اصحابش و آرمانها و اهداف مقدس این قهرمانان همیشه تاریخ بوده است.

جهت مطالعه بیشتر ر.ک:حماسه حسینی، شهید مطهری


[ یکشنبه 91/9/12 ] [ 9:32 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بنده سید زین العابدین رشید کوهستانی،اهل روستای کوهستان از توابع شهرستان بهشهر هستم. از سال 1374 وارد حوزه علمیه شدم وپس از طی تحصیلات مقطع مقدمات و سطح در حوزه علیمه فیضیه مازندران بابل،در سال 1382 وارد حوزه علیمه قم شدم و در کنار تحصیل در فقه و اصول و شرکت در درس خارج فقه و اصول مراجع بزرگوار آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی،در رشته تخصصی تاریخ اسلام و تشیع در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصل گردیده ام.
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 197504