سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوهستان دیار عالمان
در این وبلاگ قصد دارم ضمن معرفی روستای عالم پرور کوهستان،در حد توان پیرامون موضوعات گوناگون دینی،مطالبی عرض کنم. 
قالب وبلاگ

« روزه داری، پرهیزکاری و قرب الهی »


thumb_HamMihan-2015149104180814336514344


  

 

"یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تـتـقون"

"ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما واجب شده است، همانگونه که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود، تا پرهیزکار شوید."

(سوره بقره آیه 183)

ماه خیر و برکت، ماه نزول رحمت، ماه مهمانی و ضیافت الهی، بار دیگر ما را به یک

فضای معنوی غیرقابل وصفی می کشاند.





[ چهارشنبه 94/3/27 ] [ 12:3 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
روزه و سختی کار؟؟!!

روزه و سختی کار؟؟!!  پرسش: من بدن ضعیفی دارم و به علت کار سنگین(کار در بنایی)که مجبورم کار کنم نم



پرسش:
من بدن ضعیفی دارم و به علت کار سنگین(کار در بنایی)که مجبورم کار کنم نمیتوانم روزه بگیرم و برایم خیلی سخت است حکم شرعی آن را توضیح دهید.

پاسخ:
سختی کار دلیل و مجوز برای خوردن روزه نیست،بلکه مومن باید به گونه ای برنامه ریزی کند که بتواند به واجبات و وظایف شرعی خود عمل کند.


در صورتی که روزه گرفتید و وسط روز، ادامه روزه بر شما حرجی شد ،یعنی به گونه ای شد که تحمل روزه برای شما مشقت شدیدی داشت، می توانید آب بخورید. بعدا باید قضای آن روز را بگیرید.


البته در صورتی که روزه برای شما سخت باشد و کارتان را نتوانید کم تر کنید، می توانید در روزهایی که نمی خواهید روزه بگیرید، به مسافرت بروید . روزه هم بر مسافر واجب نیست.
صبح هر روزی که نمی خواهید روزه بگیرید، قبل از خوردن باید به سفری که حداقل رفت و برگشت آن چهل و پنچ کیلومتر باشد ،یعنی رفت حداقل بیست و دو و نیم کیلومتر و برگشت هم بیست و دو کیلومتر نیم بروید. در آن جا روزه خود را افطار کنید و برگردید. در این صورت روزه آن روز بر شما واجب نمی باشد. اما بعدا باید قضای آن را در طول سال به جا آورید.
مسافرت باید بین اذان صبح و اذان ظهر باشد،یعنی مسافرت بعد از اذان ظهر روزه را باطل نمی کند.(1)

پی نوشت :
1. آیت الله خامنه ای، اجوبه استفتائات، س 742 و 820 و 640. 

 

http://soalcity.ir/

 


[ یکشنبه 94/3/24 ] [ 12:15 صبح ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

آیا دین اسلام دین فقر و گرسنگی است؟ علت فقر اقتصادی جوامع اسلامی چیست؟ 

url?sa=i&source=imgres&cd=&ved=0CAkQjBww

 

برخی، خاستگاه چالش ها و نارسایی های مربوط به مسلمانان را دین و آموزه های آن می دانند (که این یکی از آسیب های دین شناسی است )، حال آن که عقب ماندگی و مشکلات مسلمانان مربوط به خود آنان است. اسلام چیزی است و مسلمان بودن چیزی دیگر.[1]

در اسلام مسلمانان به فعالیت های اقتصادی فرا خوانده شده و از فقر و هر گونه تن پروری و بیکاری نهی شده اند تا آن جا که کار در راه تأمین هزینه زندگی اعضای خانواده، ارزش جهاد در راه خدا را پیدا کرده است.[2] یکی از نویسندگان در ذیل تفسیر آیة 20مزمل می نویسد: «در آیه تلاش برای زندگی در کنار «جهاد فی سبیل الله» قرار داده شده و این نشان می دهد که اسلام برای این موضوع اهمیت زیادی قائل است. چرا چنین نباشد، در حالی که یک ملّت فقیر و گرسنه و محتاج به بیگانه، هرگز استقلال و عظمت و سربلندی نخواهد یافت؟! اصولاً «جهاد اقتصادی» بخشی از «جهاد با دشمن» است.[3]

امام صادق(ع) در خصوص اهمیت کسب روزی فرمود: «لا تکسلوا فی طلب معایشکم فأنّ آبائنا کانوا یرکضون فیها و یطلبونها؛[4] در تحصیل روزی تنبلی نکنید، زیرا پدران ما در این راه می کوشیدند و روزی را طلب می کردند». بر این اساس، اسلام مسلمانان را نه تنها به دوری از فقر فرا خوانده، بلکه آن را مانند جهاد دانسته است. بنابراین آموزه های دینی موجب فقر مسلمانان نیست.

 

فقر مسلمانان ریشه در عوامل دیگر دارد. ازجمله:


مطالعه در لینک زیر:



[ جمعه 94/3/15 ] [ 10:16 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
راز طولانی شدن غیبت امام زمان(عج)؟؟؟!!



دلیل طولانی شدن امر غیبت از زبان امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)؟؟!!

حضرت صاحب‌ الزمان (عج)، علت طولانی شدن زمان غیبتشان را اینگونه بیان فرموده اند:

«اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما، علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم».(1)

شرح:
این جملات، قسمتی از نامه‌ای است که از ناحیه مقدّس امام زمان(عج) برای شیخ مفید(ره)فرستاده شده است.

حضرت(ع)در این نامه، بعد از سفارش‌های لازم به شیخ مفید(ره) و دستورهایی به شیعیان، به امر مهمّی که سبب غیبت ایشان شده است، اشاره می‌کنند. حضرت، نبود صفا و یکدلی در بین شیعیان را سبب غیبت خود می‌شمرند.
تاریخ نشان داده است که تا مردم نخواهند و تلاش نکنند، حق بر جای خویش قرار نمی‌گیرد و حکومت به دست اهلش نمی‌رسد. تجربه حضرات معصومین امام علی، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)، دلیل بسیار آشکاری بر این مطلب است.

اگر مردم بر خلافت حضرت علی(ع)پافشاری می‌کردند، الآن، تاریخ مسیر دیگری را می‌پیمود، ولی دنیاخواهی و ترس و ... مردم آن زمان، سبب شد از آن زمان تا آینده‌ای که معلوم نیست چه هنگام به پایان می‌رسد، جهانیان و خصوصاً شیعیان، جز ظلم و آزار چیزی نبینند.

متأسفانه کوتاهی ما، بلکه عملکرد بدمان سبب شده است که آن محرومیت تاکنون ادامه یابد.
طبق این حدیث، وظیفه ما برای تسریع و تعجیل در ظهور حضرت، این است که آن حضرت را بر خویش و خویشان مقدم داریم و با اجرای دستورهای اسلامی و گسترش و ترویج عملی اسلام، آن امام(ع) را به جهانیان بشناسانیم و دل‌ها را به سوی آن حضرت معطوف کنیم، تا به خواست خداوند، هرچه زودتر، زمینه پذیرش مردمی و جهانی آن حضرت فراهم شود.

از این حدیث شریف نکاتی استفاده می‌شود:
1 - خداوند متعال از شیعیان عهد و پیمان گرفته که از امامان پیروی کنند و این پیروی سبب تشرّف به لقای امام زمان خواهد بود.

2 - اعمال ناشایست شیعیان سبب دوری آن‌ها از امامشان شده است، و لذا اعمال شایسته می‌تواند در تسریع ارتباط با امام زمان(ع) مؤثر باشد.

پی نوشت:
(1). احتجاج، ج2، ص315 ; بحارالأنوار، ج53، ص177، ح8 .


52809_5844.gif




[ چهارشنبه 94/3/13 ] [ 7:45 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
عطر زدن خانم ها،حلال یا حرام؟؟!!



پرسش:

حکم عطر زدن برای زن چیست؟ آیا غسلی بر او واجب می کند یا نه؟

پاسخ:

الف) عطر زدن
عطر زدن در اسلام برای هیچ گروه و جنسیتی از جمله برای زنان و دختران جوان حرام نیست. اما چیزی که اسلام از آن نهی کرده است استعمال عطرهای خوش بو کننده مقابل نامحرم است. طبق نظر همه مراجع استعمال این گونه عطرها در مجامع عمومی که نامحرم نیز وجود دارد جایز نیست[1] ولی قطعاً استفاده از آن برای همسر و یا در مقابل محارم دیگر و یا در جمع بانوان جایز است، علت این امر هم واضح است چرا که اسلام حفظ حجاب و حیاء برای زنان و نگهداشتن حریم با مردان نامحرم را برای صیانت خانواده و اجتماع از مفسده های فراوانی که به همراه دارد واجب شمرده است.
عطر زدن دختران و زنان جوان در محیط های که نامحرم وجود دارد باعث جلب توجه مردان به آنان می شود که به نوبه خود مفاسد گوناگونی دارد.

ب ) غسل :
آرى، زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است، مستحب است و بهتر است براى این کار غسل انجام دهد.(2)

پی نوشتها:
[1] آیت ‏الله مکارم، استفتاءات، ج 1، س 797 آیت‏ الله تبریزى، استفتاءات، س 1616 آیت‏ الله خامنه‏ اى، استفتاء، س 667 و 621 آیت‏ الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 1033 دفتر آیت‏ الله وحید، آیت الله صافى، آیت ‏الله بهجت، امام، آیت‏ الله فاضل و آیت ‏الله سیستانى،با استفاده از نرم افزار پرسمان.
[2]. توضیح المسائل مراجع، م 664 و آیت الله وحید، توضیح المسائل، م 651.



[ یکشنبه 94/2/6 ] [ 7:5 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]


اگر در سایت ها و وبلاگ ها و شبکه های مجازی جستجویی اجمالی داشته باشید،متوجه خواهید شد که مطالب متعددی پیرامون مخالفت با حج نوشته شده است که همگی حکایت از ترک این فریضه الهی دارد و از مسلمانان به دلائل مختلف خواسته شده است که این تکلیف الهی را ترک کنند.

از جمله ادله ای که در میان این استدلالات زیاد به چشم می خورد،این است که چرا هزینه های کلانی که برای حج خرج می شود را صرف رفع مشکلات در داخل از کشور نکنیم؟چرا حاجی ،هزینه سفر خود به  سرزمین وحی را صرف رفع گرفتاری از یک خانواده بی بضاعت ویا تهیه جهیزیه برای یک دختر جوان نمی کند؟؟؟؟

این مطالب به ظاهر منطقی و در واقع شیطانی و فریبنده،توسط کسانی ساخته می شود که تمام تلاش و همتشان را به کار گرفته اند تا از نورافشانی احکام انسان ساز اسلام جلوگیری کنند.حال آنکه طبق تعالیم الهی و روایات فراوان وقتی حج حاجی مقبول می شود که او به فکر فقیران و نیازمندان جامعه باشد و از ثروتی که طبق روایات نصیب او می شود در راه رفع مشکلات و گرفتاری های جامعه استفاده کند.حجاج بیت الله الحرام هم با توجه به این مهم،در کمک به دیگران هم پیشقدم می باشند.
چند نمونه:
** به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، زائران کاروان 39008 بیرجند به مدیریت رضا کیکاوسی در راستای فرهنگ سازی جهت اختصاص هزینه ولیمه حج به امور خیریه، با هدایت شورای فرهنگی کاروان به ریاست حجت الاسلام و المسلمین زنجیری، روحانی کاروان اقدام به جمع آوری حدود 22 میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای کمک  به بیمارستان شیمی درمانی استان خراسان جنوبی  نمودند.

** درسال 1383 ساخت 16مدرسه مورد نیاز استان مازندران از طریق هزینه ولیمه حجاج پیش‌بینی شد که این مدارس با مشارکت سازمان تجهیز و نوسازی مدارس تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

** در سال 1392
زائرین استان خراسان جنوبی حدوداً مبلغ 200 میلیون تومان را از محل هزینه ولیمه سفر خود، به ساخت مرکز شیمی درمانی و مراکز خیریه و ستاد بازسازی عتبات عالیات اختصاص داده اند.

** با اختصاص بخشی از هزینه ی ولیمه ی حج در خلخال دستگاه سنگ شکن کلیه خریداری شد.

حال جا دارد:::: ادامه مطلب...
[ سه شنبه 94/1/25 ] [ 10:12 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]


[ سه شنبه 94/1/18 ] [ 12:22 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]

 


[ دوشنبه 94/1/17 ] [ 9:11 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]


- به نقل از حسین بن خالد: به امام کاظم علیه ‏السلام گفتم : از پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم برایمان روایت شده که فرموده است : «هر کس شراب بخورد ، تا چهل روز ، نماز وى برایش حساب نمى ‏شود» .

امام علیه‏ السلام فرمود : «درست گفته ‏اند» .

گفتم : چگونه تنها چهل روز براى وى نمازى حساب نمى ‏شود ، نه کمتر از آن و نه بیشتر؟

فرمود : «خداوند عز و جل ، خلقتِ انسان را تقدیر کرد . [در این تقدیر] چهل روز او را در حالت نطفه بداشت . سپس ، او را از این حالت ، نقل داد و چهل روز عَلَقه گردانید . سپس دیگر بار او را به حالى دیگر نقل داد و چهل روز مُضْغه بداشت . از این رو ، اگر انسان شراب بخورد ، این شراب ، چهل روز ، یعنى به اندازه روزهاى نقل خلقت وى [از مرحله‏ اى به مرحله دیگر] در نرمه استخوان‏هاى وى مى ‏مانَد» .

امام علیه ‏السلام سپس فرمود : «و همه آنچه مى ‏خورَد نیز چنین است : خوراک و نوشاب او به مدّت چهل روز در نرمه استخوان‏هایش مى ‏مانَد» .

الکافی ، جلد 6 ، صفحه 402 ، حدیث 12 ، تهذیب الأحکام ، جلد 9 ، صفحه 108 ، حدیث 468 ، علل الشرائع ، صفحه 345 ، حدیث 1 وفیه «مثانته» بدل «مُشاشه» فی کلا الموضعین ، بحار الأنوار ، جلد 60 ، صفحه 357 ، حدیث 41 دانش نامه احادیث پزشکی : 1 / 650


[ یکشنبه 94/1/16 ] [ 10:13 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بنده سید زین العابدین رشید کوهستانی،اهل روستای کوهستان از توابع شهرستان بهشهر هستم. از سال 1374 وارد حوزه علمیه شدم وپس از طی تحصیلات مقطع مقدمات و سطح در حوزه علیمه فیضیه مازندران بابل،در سال 1382 وارد حوزه علیمه قم شدم و در کنار تحصیل در فقه و اصول و شرکت در درس خارج فقه و اصول مراجع بزرگوار آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی،در رشته تخصصی تاریخ اسلام و تشیع در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصل گردیده ام.
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 81
بازدید دیروز: 93
کل بازدیدها: 197941