سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوهستان دیار عالمان
در این وبلاگ قصد دارم ضمن معرفی روستای عالم پرور کوهستان،در حد توان پیرامون موضوعات گوناگون دینی،مطالبی عرض کنم. 
قالب وبلاگ

 

  • نماز ویژه دهه اول ذی الحجه  نماز دهه اول ذی الحجه از نمازهای مستحب است که توصیه شده در ده شب اول م


  • نماز دهه اول ذی الحجه از نمازهای مستحب است که توصیه شده در ده شب اول ماه ذی الحجه خوانده شود. در این نماز بعد از سوره اخلاص باید آیه 142 سوره اعراف نیز خوانده شود. به این نماز، «نماز و واعدنا» نیز گفته می‌شود. بنا بر حدیث نقل شده از امام باقر(ع) به کسی که این نماز را بخواند ثواب اعمال حج داده خواهد شد.

    کیفیت نماز
    نماز دهه اول ذی الحجه در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه قبل تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود.

    این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص و سپس باید آیه 142 سوره اعراف خوانده شود.

    « وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ»

    بعد از خواندن آیه، نمازگزار باید به رکوع رفته و پس از آن دو سجده به جا آورد. در رکعت دوم بعد از دو سجده تشهد و سلام گفته می‌شود.

    سند این نماز
    منبع این نماز حدیثی از امام صادق(ع) است که مطابق آن، امام باقر(ع) به فرزندشان امام صادق(ع) توصیه کرده‌اند که هیچ‌گاه در دهه اول ماه ذی حجه این نماز را ترک نکن. اگر همیشه این نماز را بخوانی در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهی بود هر چند که به حج نرفته باشی.[1]

    قدیمی‌ترین منبع مکتوب که این نماز در آن آمده است کتاب اقبال سید ابن طاووس است. او نیز منبع خود را کتاب ابن اشناس معرفی کرده است. بنابر آنچه در کتاب وسائل الشیعه آمده نام کتاب ابن اُشناس «عمل ذی الحجه» بوده است.[2]

    در مفاتیح الجنان نیز این نماز در فصل ششم از باب دوم یعنی بخش اعمال ماه ذی الحجه ذکر شده است.


    پی نوشتها:
    [1].سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، ج 2، ص35
    [2]. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 8، ص183 .



    [ دوشنبه 94/6/23 ] [ 4:39 عصر ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
    .: Weblog Themes By WeblogSkin :.
    درباره وبلاگ

    بنده سید زین العابدین رشید کوهستانی،اهل روستای کوهستان از توابع شهرستان بهشهر هستم. از سال 1374 وارد حوزه علمیه شدم وپس از طی تحصیلات مقطع مقدمات و سطح در حوزه علیمه فیضیه مازندران بابل،در سال 1382 وارد حوزه علیمه قم شدم و در کنار تحصیل در فقه و اصول و شرکت در درس خارج فقه و اصول مراجع بزرگوار آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی،در رشته تخصصی تاریخ اسلام و تشیع در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصل گردیده ام.
    لینک دوستان
    امکانات وب


    بازدید امروز: 13
    بازدید دیروز: 1
    کل بازدیدها: 197239