سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوهستان دیار عالمان
در این وبلاگ قصد دارم ضمن معرفی روستای عالم پرور کوهستان،در حد توان پیرامون موضوعات گوناگون دینی،مطالبی عرض کنم. 
قالب وبلاگ

امید بخش ترین آیه

 

خداوند متعال در آیه 5 سوره ضحی می فرماید:«و لسوف یعطیک ربّک فترضی:به زودى پروردگارت آنقدر به تو عطا مى کند که خشنود شوى».


این بالاترین اکرام و احترام پروردگار نسبت به بنده خاصش محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) است که مى فرماید: آنقدر به تو مى بخشیم که راضى شوى ، در دنیا بر دشمنان پیروز خواهى شد و آئین تو جهان گیر خواهد گشت ، و در آخرت نیز مشمول بزرگترین مواهب خواهى بود.
بدون شک پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) به عنوان خاتم انبیاء و رهبر عالم بشریت خشنودیش تنها در نجات خویش ‍ نیست ، بلکه آن زمان راضى و خشنود مى شود که شفاعتش درباره امتش نیز پذیرفته شود، به همین دلیل در روایات آمده است که این آیه امیدبخشترین آیات قرآن مجید و دلیل بر پذیرش شفاعت آن حضرت است .


در حدیثى از امام باقر (علیه السلام ) از پدرش زین العابدین (علیه السلام ) از عمویش محمد بن حنفیه از پدرش امیر مؤ منان (علیه السلام ) مى خوانیم : رسول الله فرمود: روز قیامت من در موقف شفاعت مى ایستم ، و آنقدر گنهکاران را شفاعت کنم که خداوند گوید: ارضیت یا محمد؟!: آیا راضى شدى اى محمد؟! من مى گویم : رضیت ، رضیت : راضى شدم ، راضى شدم !


سپس امیر مؤ منان (علیه السلام ) رو به جمعى از اهل کوفه کرده و افزود شما معتقدید امیدبخش ترین آیات قرآن آیه (قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ) است (اى کسانى که نسبت به خود زیاده روى کرده اید از رحمت خدا نومید نشوید).
گفتند: آرى ما چنین مى گوئیم .
فرمود: ولى ما اهل بیت مى گوئیم امیدبخش ترین آیات قرآن آیه
(و لسوف یعطیک ربک فترضى ) است .
ناگفته پیدا است که شفاعت پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) شرائطى دارد، نه او براى هر کس شفاعت مى کند، و نه هر گنهکارى مى تواند چنین انتظارى را داشته باشد (مشروح این بحث را در جلد اول ذیل آیه 48 سوره بقره مطالعه فرمائید).
در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم : رسول خدا وارد خانه فاطمه (علیهاالسلام ) شد در حالى که لباس ‍ خشنى از پشم شتر در تن دخترش بود، با یک دست آسیا مى کرد، و با دست دیگر فرزندش را شیر مى داد، اشک در چشمان پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) ظاهر شد، فرمود دخترم ! تلخى دنیا را در برابر شیرینى آخرت تحمل کن ، چرا که خداوند بر من نازل کرده است که آنقدر پروردگارت به تو مى بخشد که راضى شوى (و لسوف یعطیک ربک فترضى ).

منبع: تفسیر نمونه،ذیل آیه 5 سوره ضحی.


[ سه شنبه 91/7/18 ] [ 11:37 صبح ] [ سید زین العابدین رشید کوهستانی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بنده سید زین العابدین رشید کوهستانی،اهل روستای کوهستان از توابع شهرستان بهشهر هستم. از سال 1374 وارد حوزه علمیه شدم وپس از طی تحصیلات مقطع مقدمات و سطح در حوزه علیمه فیضیه مازندران بابل،در سال 1382 وارد حوزه علیمه قم شدم و در کنار تحصیل در فقه و اصول و شرکت در درس خارج فقه و اصول مراجع بزرگوار آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی،در رشته تخصصی تاریخ اسلام و تشیع در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصل گردیده ام.
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 109
کل بازدیدها: 197992